Friday, September 19, 2008

SEPULUH

"Selamat datang ke fasa terakhir bulan Ramadhan", kata saudara Chan Mali Chan yang akan menyambut ulangtahun kelahirannya pada bermulanya countdown 10 hari sebelum menjelangnya bulan Syawal. Happy Birthday ChanMaliChan!


Tapi aku merenung seketika. Apakah maksud di sebalik frasa fasa terakhir bulan Ramadhan itu??

`kemuncak bulan Ramadhan'


“Barang siapa yang berada pada waktu Isyak pada malam al-

Qadar maka orang itu sudah mendapat habuan daripada kelebihan malam al-Qadar.”


“Allah turun ke langit dunia saat sepertiga malam terakhir, Allah menyeru: Adakah antara hamba-Ku yang meminta kepada-Ku supaya Aku memberinya? Adakah antara hamba-Ku yang meminta ampunan-Ku supaya Aku mengampuninya? Adakah antara hamba-Ku yang berdoa supaya Aku memakbulkannya?” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Oh! jangan lah salah anggapan. Bukan lah nak bajet baik atau apa. Tapi sempena Ramadhan ni aku rase eloklah aku selit2 kan sedikit perkara2 keagamaan ini dengan harapan dapatlah kita sama2 berkongsi tentang hikmah dan kelebihan yang ada dalam Ramadhan yang mulia ini.




"PERJALANAN MASIH JAUH"



p/s: Al de pacino tak henti2 bertanya: 'bilakah akan datang ramadhan lagi'?

No comments: